“İman, Yemen (tarafında olan Hicaz’dan doğmuştur). Hikmet, Yemen’e
aittir. Ben, Rabbinizin nefesini
Yemen tarafından hissediyorum.”
(Ahmed, 2/541. Hafız İbn Hacer, Keşşaf’ın tahricinde şöyle demiştir: Bu hadisi Taberanî, el-Evsat’ta ve Müsnedu’ş-Şâmiyyîn’de Cerir b. Osman, Şebib b. Ravh, Ebu Hureyre
tarikinden rivayet etmiştir. İsnadında beis yoktur. Ayrıca Seleme b. Nufeyl es-Sekûnî’den
rivayet edilen bir şahidi de bulunmaktadır ki, bu şahidi Bezzar, Müsned’inde; Taberanî, el-Kebîr’de; Beyhaqî, el-Esma ve’s-Sıfat’ta rivayet etmiştir.
İsnadında İbrahim b. Süleyman el-Eftas adlı bir ravi vardır ki, Bezzar onun
meşhur bir ravi olmadığını söylemiştir.)
Mecmeu’z-Zevâid sahibi şöyle demiştir: Bu hadisin ravileri, Sahih’in ravileridir. Şebib hariç ki, o da sikadır.
Aynı şekilde Taqrîb
sahibi de Şebib’in, üçüncü tabakadan sika bir ravi olduğunu söylemiştir. Buharî
de bunun benzeri bir hadisi et-Tarihu’l-Kebir’de
rivayet etmiştir.
Bu hadis, zahir anlamı üzeredir. Hadiste geçen nefes kelimesi, neffese (sıkıntıyı gidermek) fiilinin ism-i mastarıdır. Tıpkı ferrace fiilinin ism-i mastarının ferac şeklinde gelmesi gibi. Meselâ en-Nihâye, el-Qâmus ve Meqâyîsu’l-Luğa’da
böyle geçer. Meqâyîsu’l-Luğa sahibi şöyle
der: Nefes, kendisiyle herhangi bir sıkıntının giderildiği her şeydir.
Buna göre hadisin anlamı
şöyledir: Allah Tealâ’nın müminlerin sıkıntılarını gidermesi, Yemen ehlinin
eliyle olacaktır. Şeyhülislâm İbn Teymiyye, bu konuda (Mecmûu’l-Fetavâ, 6/398) şöyle der: Bunlar, dinden dönenlerle
savaşan ve yeni ülkeleri fethedenlerdir. İşte Allah, onlarla müminlerin
sıkıntılarını gidermiştir. (Muhammed b. Salih el-Useymin, el-Qavâ’idu’l-Muslâ:
İsim ve Sıfat Tevhîdinde Temel Kaideler, trc. Mustafa Öztürk, Guraba Yayınları,
İstanbul 2011, s.101-102)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder